90 יום, 7000 קילומטר, 10000 תמונות

11-12.1.2010 :Punta Arenas

ארץ האש, Tierra Del Fuego, הוא אי, או למעשה ארכיפלג, המנותק מהיבשת ע"י מיצרי מגלן. הוא מחולק בצורה די שרירותית בין צ'ילה וארגנטינה. יעדנו, אליו נוסע האוטובוס שיצא ב-7:00 בבוקר מאושוואיה, הוא העיר הצ'יליאנית פונטה-ארנס, השוכנת בחלק הצ'יליאני, מצידו השני של מיצר מגלן.

גודלו של האי המרכזי של ארץ האש הוא כפליים משטחה של מדינת ישראל והנסיעה לפונטה-ארנס נמשכת 11 שעות. היה יום קודר. גשם ירד ואנחנו חצינו את הערבה השוממה, האפורה והגשומה. קנינו לנו מעט פירות וצידה לדרך וכרסמנו לאורך הנסיעה.

כעבור כשעתיים הגענו למעבר הגבול. שוליית הנהג חילק לנו את טפסי הצהרת המכס, שנראים לעין בלתי מזוינת כסטנדרטיים למדי.

שימו לב לסעיף III a). בתמימותנו, למרות שהתגנב לליבנו צל של ספק, בחרנו בפרשנות כי פירות אינן plant products, אלא fruit, או שמא plant בלבד, וממילא שלושת התפוחים ושתי הבננות שברשותנו לא הם אלו שמטרידים את הציליאנים. ליתר בטחון, השארנו את שקית הפירות והאוכל באוטו. סימנו X במקום המתאים ובהגיע תורנו מסרנו את הטפסים והשלמנו את ביקורת הגבולות בשלום.

כמעט בשלום. לפתע הגיע נהג האוטובוס עם שקית הפירות לביקורת הגבולות. "למי זה שייך?" הוא אמר בספרדית, או כך חשבנו שאמר, כי איננו מבינים ספרדית. אותתנו כי שקית הפירות היא שלנו. פקידת חמורת סבר ניגשה אלינו וסימנה לנו לעמוד בפינה. היא הוציאה את הטופס הצהרת המכס, שאלה: "האם סימנתם כי אין ברשותכם פירות?". הנהנהו. היא סימנה לשוטר לעמוד לידינו. זה לא נראה טוב.

השוטר עומד לידנו. לידו עומד כלבו. ליד כלבו אנו עומדים נזופים ומריצים תסריטי אימה הכוללים תא צינוק קטן בפונטה ארנס ועל קירותיו נטיפי קרח ומהן טיפות מים נוטפות על ראשנו. בינתיים, פקידת המכס מטפלת בנוסעים אחרים. שאר נוסעי האוטובוס סיימו את הבדיקה ומביטים בנו בעינים ספק סקרניות ספק נוזפות.

עשרת הדקות הבאות עוברות כמו נצח. לבסוף, פקידת המכס ניגשת אלינו ומבקשת את הדרכון. היא מזינה את פרטי הדרכון במחשב. כשאני מנסים להבין מה הולך לעלות בגורלנו היא מהסה אותנו. היא רושמת בספרדית הערות במחשב. פריט פריט מתוך השקית מוזן במחשב ומוכנס לאחר מכן לתוך שקית עם סימון "biological hazard". השניות עוברות כמו נצח עד הגיע גזר הדין. הפקידה מגישה לנו פתק. על הפתק רשומות שתי מילים: Julio Gomez. נגזר עלינו עונש כבד, ההולם את חומרת המעשה. העונש, תופים בבקשה: עלינו לכתוב מכתב התנצלות לבוס שלה. הודינו לה מקרב לב ומהרנו נבוכים לאוטובוס.

עד היום לא קיבלנו תשובה למכתב.

המשך הדרך עובר בשקט יחסי, כאשר אנחנו משתדלים להחבא בין המושבים. אנחנו מעט מתוסכלים כאשר אנו רואים מספר נוסעים בריטים אוכלים ארוחת צהריים מבוססת פירות, אבל זה עובר כשלפתע האוטובוס נעצר באמצע שום מקום.

הכביש נגמר. בקצה הכביש, רמפה המובילה לים. הנוסעים יורדים מהאוטובוס. לא זכור לנו שהכרטיס האוטובוס כלל גם צליחה חופשית של מיצרי מגלן הקפואים. קיוסק קטן בצד הרמפה ובו אנו מבררים פרטים – כאן היא נקודת ההעמסה של המעבורת החוצה את המיצרים.

מספר שעות אחרי החצייה, בשעה 18:00 בערב, באיחור רב, חלקו באשמתנו הישירה, אנחנו מגיעים לפונטה ארנס. אנחנו מטפסים על גבעה במרכז העיר ומשקיפים על סביבותיה. קצת מסתובבים בעיר, קצת נכנסים לחנויות.

בדרך לאנטרקטיקה

מלמעלה העיר נראית נחמד. בראיה לאחור, היא באמת חביבה יחסית לערים הצ'יליאניות. אבל הגענו מארגנטינה וקיבלנו הלם. פלגי מים זורמי ברחובות בצורה לא אסטתית, זבל בצידם. הבתים מצופים פח. הטיילת מוזנחת.

צילום אילוסטרציה (למעשה, צולם ביעד אחר - פורטו נאטלס)

אבל, כמו תמיד, הסופרמרקטים של צ'ילה מעולים. הכנו יופי של ארוחת ערב.

למחרת בבוקר נאלצנו לשרוף קצת זמן, עד יציאת הספינה ל-Isla Magdelana בצהריים. ביקרנו בבית הקברות המקומי שנחשב ליעד תיירותי ראשון במעלה בפונטה, לא עובדה מרשימה במיוחד לאור האלטרנטיבות. בנוסף קנינו ציוד טיולים ב-Zona France, אזור דיוטי פרי מקומי ולא משתלם במיוחד. זה לא היה ראוי במיוחד לציון אלמלא נמצא בחנות לציוד מטיילים גרב הטיולים הפריט הבא:

ההפלגה נמשכה שעתיים, לא כולל שעה של איחור ביציאה. מרחוק Isla Magdelana, אי הפינגווינים, לא נראה מסעיר במיוחד. כמתקרבים, מתחילים להופיע נקודות שחורות על האדמה החשופה.

130,000 פינגווינים באי פצפון. מחופרים. משוטטים. קטנים. גדולים. כמויות בלתי נתפסות של פינגווינים.

ורוחות עזות. וקור מקפיא. המקום הקר ביותר שהיינו בו. וחול חורך עדשות שמתרומם וניתז באלימות. מאיה צילמה תוך חירוף נפש.

והמון, המון פינגווינים.

ועוד קצת מתמונות היום שמכילות, בין היתר, הרבה פינגווינים (מסך מלא):

Vodpod videos no longer available.