90 יום, 7000 קילומטר, 10000 תמונות

9-10.3 : Salta

אסור להסתמך על מפות מקומיות. במפה המקומית נראה היה שיש שתי דרכים המובילות מ-Cachi ל-Salta, אבל כפי שהסבירו לנו בלשכת התיירות כשהגענו אמש ל-Cachi, דרך אחת היא תאורטית בלבד. בלית ברירה, נאלצנו לחזור לסלטה על עקבותינו באותה דרך בה הגענו.

אך לפני כן רצינו להסתובב קצת באזור Cachi. ראשית, טיפסנו לבית הקברות המקומית. בית העלמין ממוקם על פסגת גבעה החולשת על כל העמק וממנה נשקף נוף פנורמי מרשים על Cachi וסביבותיה. מקום מעולה להקבר בו.

המשכנו צפונה לאורך אחד מכפרי הפרבר של Cachi, בדרך חקלאית חוצה שדות. היה מאוד יפה. עצרנו לא מעט פעמים בחצי השעה הזאת לצורך צילומים שהיו יכולים להיות מרשימים במיוחד אילולא הייתה בעייה בכרטיס הזכרון ואף לא אחד שרד.

הדרך חזרה, דרך פארק Los Cardones והקקטוסים הענקיים (שכבר התחלנו להתרגל אליהם) הייתה מרשימה לא פחות מהכיוון הלוך.

אחרי הפארק, חצינו את מעבר ההרים. הדרך ממעבר ההרים מטה לכיוון סלטה ענתה לשאלה האם יש ערך אסתטי לחזור באותה דרך בה הגענו – כן, במיוחד אם אתה נוהג. נופים מרהיבים ונקודות תצפית שפספסנו בדרך הלוך ניקדו את הדרך.

מיהרנו דרך העמק החקלאי בפרברי סלטה ולא עצרנו באף מקום בדרך היין הסלטאית כיוון שהיה עלינו להחזיר את הרכב השכור בשעת הצהריים. הגענו בשעת העומס, ואחרי שהבנו את החוקיות בכבישי סלטה (רשת שתי וערב של כבישים חד-סטריים, אשר מובילים לכיוונים הפוכים לסירוגין) הצלחנו להגיע בדקה ה-93 למוקד החזרת הרכב, שכמובן היה סגור.

סלטה, ממרומי פארק סן ברנרדו

היו לנו עוד מספר שעות עד שהסיאסטה תיגמר וניצלנו את הזמן למציאת הוסטל סביר במיקום לא רע (hostel las rejas). החזרנו את הרכב והסתובבנו קצת בעיר. קצת כנסיות (המעניינת ביותר הייתה כנסיית סן פרנססיקו, הבוהקת מאודם מבחוץ), קצת כיכר מרכזית, קצת מדרחוב אסתטי, קצת הדר הכרמל. היה די נחמד. וקריר, שהיה שינוי מרענן, תרתי משמע, לחום הכבד בימים האחרונים.

כנסיית סן פרנציסקו (HDR)

סלטה היא הכלאה בין עיר ארופאית נוסח בואנוס איירס לעיר בוליבאנית סטייל טופיזה ימח שמה וזכרה. סלטה היא בסה"כ מקום נאה לביקור במשך יום-יומיים. בעיר עצמה אין הרבה מה לעשות, אבל האנשים חביבים מאוד, הגלידות לא רעות ויש גם תופרת – מצרך שימושי לאור כך ששוב המכנסיים שלי לא החזיקו מעמד.

משם פנינו לבית חב"ד. קנינו מהחב"דניקית (חיפאית במקור) ארוחת ערב בשרית בת 3 מנות למיכל תמורת 30 פזו ומיכל צהלה ושמחה. אני הזמנתי מהאמפנדריה השכונתית tamales – אוכל מקומי, מעין הומיטה, שלא נחרת בזכרוני ואמפנדס.

בערב הסתפרתי אצל ספרית שהומלצה ע"י ההוסטל. חוויה טראומתית שלצערי נחרטה בפילם לכל שארית הטיול.

התספורת שלי לא הייתה יותר מוצלחת

תמונות היום (במסך מלא):

Vodpod videos no longer available.

התעוררנו בחדר ההוסטל המרוהט בסגנון עתיק לבוקר שקט. צעדנו לכיוון פארק סאן ברנרדו. גשם התחיל לרדת ואנו המתנו מעט באזור הרכבל, לצד ברכות עם ציפורים. הרכבל הביא אותנו לפסגה, משם ניתן לצפות בתצפית פנורמית ב-300 מעלות (כ-60 מעלות חסומות) על העמק בו נמצאת סלטה. את הדרך מטה עשינו רגלית במשך 50 דקות ו-800 מדרגות.

אחרי מנוחת צהרים במלון, חזרנו לכיכר ולמרכז העיר. אותו יום, יום רביעי, ניתן היה להכנס בחינם לחלק מהמוזיאונים בכיכר המרכזית. מוזיאון העיר, שהכיל בעיקר פרטי היסטוריה ארגינטינאית והיסטוריה מקומית של החבל היה נחמד, אך מעט לידו שוכן High Mountain Archaeology Museum, "מוזיאון המומיות", והוא לב העניין. בשנת 1999 נתגלו בפסגת הר הגעשLlullaillaco , בגובה 6739 מטר, 3 מומיות אינקה: ילד, ילדה ומטפלת. ככל הנראה, הם נקברו בעודם בחיים כחלק מטקס פולחני של האינקה. המוזיאון מתאר את סיפור התגלית ואת טקס האינקה הרלוונטי אך בעיקר הוא מאכסן את המומיות עצמן. רק אחת משלושת המומיות מוצגת לקהל הרחב (הן מתחלפות במחזוריות מסוימת). בשל הקור והיובש המומיות נשמרו במצב טוב. באותו יום הציגו את "La Niña ", הילדה. כפופה, עם שיער חום קשור בקוקיות, כרוכה בבד טקסי, יושבת ילדה, נערה, בת 14 שנה, בת 500 שנה, בתוך מיכל זכוכית.

עוד כנסיה - עדיף על הפולחן המקומי הקודם

ניצלנו את היותנו בסלטה וקנינו שוב בבית חב"ד ארוחה בשרית כשרה למיכל לקראת הערב. אחרי האוכל, מיכל הייתה עייפה ואני רציתי למצות עד תום את סלטה. יצאתי לבד לכיוון  Balcarce Street. בחבל סלטה יש מסורת של ריקוד ושירה ייחודים המוצגים ב- peñas , מעין ברי-מסעדה מקומיים.

הריקוד עצמו יפהפה, שילוב של פלמנקו עם מוזיקה אירית ופולק. הסתובבתי שם אחוז דיבוק, מצלם ומסריט.

לתמונות היום (במסך מלא):

Vodpod videos no longer available.