90 יום, 7000 קילומטר, 10000 תמונות

20.3 – San Pedro de Atacama (צ'ילה)

גם הלילה לא היתה לנו שינה מרובה. שוב השכמנו בארבע, והפעם יעדנו – El Tatio, אתר הגייזרים. בניגוד לאמש, המדריך ידע אנגלית ולאור החיבה שלו למוזיקת עולם אפילו קצת עברית.

אחרי כשעה וחצי של נסיעה, הגענו לאתר. 4200 מטר מעל פני הים, קור אימים, שלוש מעלות מתחת לאפס. בניגוד ללילה הקודם בסלאר, ב- El Tatio יש גייזרים אמיתים.

זהו אתר הגייזרים הגדול בחצי הכדור הדרומי והשלישי בגודלו בעולם. מעט מעל הלאבה הרותחת עובר נהר תת קרקעי השולח מעת לעת זרנוקים של מים רותחים דרך חורים בקרקע. עשרות גייזרים כמו שגייזרים צריכים להיות.

אחד מהם פורץ ממש לידנו ואני מצליח לתעד אותו בוידאו. מסביב לכל גייזר מינרלים בצבעים שונים. הפעילות גועשת במיוחד לפני הזריחה ושוככת בהדרגה עם הנץ השחר. אנו פונים לארוחת הבוקר.

עוד סשן צילומים קצר בעוד ההרים מסביב הנצבעים אדום והופ, למעיין החם.

ההשוואה למעין בסלאר מטעטעת. כתלות בנקודה בה עומדים המעיין חם פחות וחם יותר מהמעיין הקודם. גרדיאנט טמפרטורות חריף במקום וצעד לא זהיר גורר מעבר חד בין "קרררר" לבין "אאוץ, חם, אאוץ, שורף". ליד המעיין, גייזר ענק שבעבר תבע את חייהם של שני מטיילים שהתקרבו אליו יותר מדי. כעת הוא מגודר.

חוזרים לרכב ומנהלים שיחה עם זוג הולנדי משונה. הם יושבים כשכסא מפריד בינהם ומשתדלים באופן כללי לא לגעת ולא לדבר זה עם זה. כנראה שהם שומרים נגיעה.

לפני

האתר הבא – ישוב קטן של כמה משפחות מקומיות, השוכן בואדי. בקצה הגבעה המשקיפה לואדי כנסיה לבנה נאה. האתר לא היה ראוי לאזכור אלמלא אכלתי כאן לראשונה בשר לאמה – נחמד למדי (וכשר?).

אחרי

בשלב זה הטיול נהפך לטיול רכב עם עצירות לצורכי צילום – לאמות מלחכות עשב, גואנקות דוהרות על רקע הרי המדבר, ברווזים שוחים באגם ביצתי, ומעל לכולם מתנשאים הרי הגעש הפעילים הפולטים עשן מפסגותיהם. באזור הצהריים חזרנו לסן פדרו.

התקלחנו והמתנו מחוץ להוסטל. פנינו היו מועדות צפונה ומשם ללה-פז, נסיעה מצטברת של כ-21 שעות, עם החלפה של שלושה אוטובוסים. הראשון מביניהם היה אמור לצאת בשעה 19:00 ואנו המתנו בינתיים על הערסלים מחוץ להוסטל. עד שגירשו אותנו.

בראיה לאחור, ובעיון ב-wikitravel זה היה צפוי – ההוסטל בו בחרנו, hostel Corvatsh, ידוע לשמצה. בשעה 15:00 או 16:00 אחר הצהריים, מנהלת המלון הודיעה לנו שאנו מתבקשים לפנות את חפצינו מחדר האחסון – רמז לא עדין שנעוף לה מהעיניים. יש להבהיר, מדובר במעשה מאוד לא מקובל. בהוסטלים אחרים השארנו תיקים מספר ימים אף אם לא חזרנו ללון שם לילה נוסף לאחר מכן. מדובר בעבירה גסה על כל אתיקת ההוסטלים ומעשה חצוף בפני עצמו.

מיכל התעצבנה ורצתה שניקח את התיקים ונמתין במקום אחר. צעדנו בחום המדברי עד לכיכר המרכזית (החביבה) של סאן פדרו והמתנו שם, מטגנים לאט לאט בשמש ובחום.

חם. צילום אילוסטרציה

אני יצאתי לסיור קצר באזור. סיירתי בכנסיה הסמוכה לכיכר שהלבן בו היא צבועה בוהק במיוחד באור המדבר. הסתובבתי קצת בעיירה, מביט בבנייה הנמוכה, החומה והלבנה לסירוגין, ובעיקר תרתי אחרי נקודות Wifi. ואז פגשנו את יהודית.

כמתבקש מהשם, דוסית (לייט) חביבה שנתקלנו בה לראשונה בברילוצ'ה, ב-Tango inn Downtown. החלפנו חוויות ובעיקר הדרכנו אותה לקראת הסלאר. קבענו להפגש בלה-פז ואולי לטייל ביחד בג'ונגלים/פמפאס. היה נחמד, ובעיקר העביר את הזמן עד לאוטובוס.

גייזר מהבוקר

ואחח, איזה אוטובוס. האוטובוס הטוב ביותר שהיינו בו. ישבנו במושב קדמי באוטובוס נקי ומצוחצח. אוטובוס מרווח, עם דייל שהתייעץ איתנו לגבי בחירת הסרט. היה קשה להפרד מהאוטובוס אחרי שעה בלבד, עת שהגענו ל-calama ב-20:00. המחשבה שבקרוב נרד מהאוטובוס גרמה לעצב רב, במיוחד בעקבות ההשערה כי יש יחס הפוך בין הקרבה לבוליביה, אליה פנינו, לאיכות האוטובוסים.

Calama, ושאר הערים בצפון, נראות עשירות ומערביות. זהו האזור העשיר של צ'ילה, לב תעשיית המכרות. אזור מדברי עם תנאי מחייה קשים, אבל לפי האורות המנצנצים בקניונים בלילה, מאוד משתלם כלכלית. זהו האזור בו, כעבור כחצי שנה, יקברו חיים 33 כורים מתחת לאדמה. גם תחנת האוטובוס, בה אנו ממתינים כשעה וחצי לאוטובוס ההמשך, מהמרשימות שראינו. מסודרת, ממוזגת, מצוחצחת. אוטובוס ההמשך, לעומת זאת, מרשים הרבה פחות, אבל עדיין סביר.

למרות הצפיפות הצלחנו לנמנם, פחות או יותר, עד שהגענו ל-Arica, עיר הגבול של צ'ילה עם פרו לפני הזריחה, בשעה 6:30 לפנות בוקר. 10 ק"מ מכאן נמצאת פרו, ומשם הדרך קצרה למאצ'ו-פיצו. לא נבקר שם. פתחתי את היום עם מועקת החמצה.

You can't have it all.

תמונות היום ועוד סרטון של שפריץ מים:

Vodpod videos no longer available.

ולסרטון. שיא העניין הוא ב0:41, כשאני מצליח סוף סוף להבין איך משנים את הפוקוס במצב וידאו.