90 יום, 7000 קילומטר, 10000 תמונות

22.3-23.3 : La Paz ו-Tiwanaku

קצת על לה פז, אחת מהערים שסבלנו בהן בצורה החריפה ביותר וכנראה שבגלל זה זכורה בבהירות חדה.

הערת היועץ האמנותי: כמו שכם, רק בלי לכלוך. הוא טועה.

אז מה יש בה? מדרכות – אין, כיוון שהרוכלים הפקיעו אותם. אתרים מעניינים – אין, פרט לקתדרלה בודדת. מסעדות – אין, וגם לא כדאי לאכול בחוץ. אז מה יש לעשות בלה-פז? אך ורק קניות. למעשה, היה ראוי לשנות את שמה מלה-פז ל-El Mercado, השוק. העיר לא מחולקת ע"פ שכונות, אלא לשווקים: שוק בגדים, שוק פירות וירקות, שוק אלקטרוניקה, שוק אריזות פלסטיק, שוק מכשפות. כל שכונה והשוק שלה. כנראה שאם היינו מחפשים היינו מוצאים גם שוק לחלקי גופות. הבוליביאנים לא מייצרים כלום (פרט אולי לחלקי גופות), אלא רק סוחרים ציקלית באותם מוצרים. לא מתכון מבטיח למדינה משגשגת.

בנוסף לשווקים, לה פז משמשת כמרכז אסטרטגי לטיולי כוכב בבוליביה. יש להיות כנים ולהודות כי לה פז אינה גרועה ולעיתים אף טובה משאר הערים בבוליביה (פרט אולי לפוטוסי). היא זכורה לדראון כיוון שהיא העיר הבוליביאנית בה שהינו בה לתקופה הממושכת ביותר.

יום שני בשבוע זה היה היום הראשון בטיול שהוקדש לקניות מזה כמעט שלושה חודשים. בעוד כשבוע וחצי אנחנו נוחתים בארץ ויש להביא שוחד מתאים לאחיינים. סוג השוחד כבר נקבע – פליזים, ובבוקר יום זה עשינו סקירה של חנויות הפליזים במתחם ה-Sagranaga. לאחר סקר השוק הראשוני, בקרנו בכנסיית San Fransico, האתר התיירותי הראוי היחיד בתוככי לה-פז. ושוב קניות. הפעם חיפשנו גאדג'ט אלקטרוני לאבא של מיכל באזור Eloy Salmon, ללא הצלחה. זה לא היה בזבוז זמן מוחלט, כיוון שמצאנו שוק נחמד לחולצות כדורגל. אכלנו צהריים בבית חב"ד, נחנו מעט, הזמנו סיורים ל-Tiwanaku למחרת ולפמפס לעוד יומיים, נקלענו לשוק פירות, ירקות וחיות מתות מסריח במיוחד וסיימנו יום שעל הנייר נראה קל אבל היה ארוך ומתיש.

היום היה כל כך עלוב שאפילו תמונות לא נציג.

אחרי שאמש ביקרנו פעמיים במשרד של ג'רי מהסלאר שהתגלה כבותקה נטוש, הזמנו סיור באתר הארכיאולוגי Tiwanaku (220 בוליביאן לזוג, כמדומני) בחברה מקומית מתחרה ברחוב Sagranaga. השכמנו למחרת בשעה 7:40, אחרי שהספקנו לחטוף ארוחת בוקר זריזה, אספה אותנו ההסעה.

אותו יום היה יום של נהי ואבל בבוליביה, יום זכרון וטקסים, ומבחינתנו בעיקר יום של פקקים. ביום הזכרון למלחמה הפסיפית, המלחמה בה בוליביה הפסידה חלקים נכבדים מאדמתה לצ'ילה (וטוב שכך, אחרת בביקור בסן פדרו דה אטקמה היינו בבוליביה ולא בצ'ילה), נערכו טקסים רבים בבוקר. בראייה לאחור, נראה היה שמטרת הטקסים הייתה ליצור עומסי תנועה בכבישים. במשך שעה וחצי מנומנות תמרנו בפקקים עד שנאספו כל חברי הסיור המאורגן מהמלונות. אחרי עוד כשעה של נסיעה עצרנו בצד הדרך לתצפית על רכס האנדים והעמק מתחתיו. עוד חצי שעה של נסיעה, ואנחנו ב-Tiwanaku, 72 ק"מ מלה-פז, אתר UNESCO.

בדרך ל-Tiwanaku

Tiwanaku, מרכז התרבות הקדומה לאינקה שנקראה בשם הלא מקורי Tiwanaku, הייתה עיר שבשיא פארה הכילה כ-30,000 תושבים, כאשר מספר תושבי האימפריה כולה עמד על כמיליון. היום נשארו במקום רק חורבות המקדש המרכזי.

הסיור התחיל בביקור במוזיאון (ובשירותים היה סבון!). המדריך, שידע אנגלית (!) והיה בעל תואר שני בארכיאולוגיה (!!), נתן סקירה מקיפה על התרבויות ההיסטוריות והגאוגרפיה שאפילו הייתה מעניינת (!!!). כעבור זמן לא ארוך המיצגים ההיסטוריים במוזיאון וההסברים הנרחבים על הדת והפולקור הטיוואנקי החלו להעיק (תמצית הדת הטיוואנקית: המספר 3 זה וואו!), ולמזלנו לא נמשכו יותר מכך.

שער השמש. או משהו כזה.

לאחר מכן נכנסו להנגר שבמרכזו היה אחד הממצאים העיקריים באתר, פסל הפא'צהמאמא. הפסל, שגובהו מספר מטרים, עשוי מסלע בודד ומכוסה תבליטים מיתולוגיים שונים. הוא מייצג את הפאצ'המאמא, האל הקדמון של תרבות Tiwanaku. זהו הפסל הקלאסי שנראה בכל תמונה מייצגת של אלילי דרום אמריקה. אחרי הסבר ארוך מדי על כל התבליטים השונים בפסל פנינו לאתר עצמו.

הפאצ'ה-אמא-של-הבוליביאנים

החורבות ששרדו הן בעיקר התשתית של אזורי הפולחן. היה נחמד להסתובב בין החורבות, לצד שער השמש, לדמיין את המקדשים הפאגאניים, לצלם את הפסלים על רקע השמיים הצלולים ולהבין שהבוליביאנים לא התקדמו הרבה מאז.

בדרך חזרה, עצרנו לארוחה במסעדה מקומית. תמורת 20 בוליבאן קיבלנו ארוחה מלאה. אני קיבלתי בשר לאמה ומיכל דג מקולקל, שהוחלף מיד בביצה עם סלמונלה. חזרנו דרך El Alto ובדרך עשינו עצירת צילום ממש בתחילת הירידה ל- La-Paz.

בשעת אחה"צ המוקדמות, עת שחזרנו, התחיל טפטוף. אכלנו בבית חב"ד, ופנינו לקנות פליסים. בעקבות ההמלצה בקלסר, שהספקנו לתקן אותה מאז, הזמנו את הפליסים אצל פליקס. זה אולי נשמע פשוט, אבל דרושה סיבולת נפשית גבוהה בשביל להזמין (במשך שעתיים!) 18 פליסים (!!) בצבעים ודוגמאות שונים.

תמונות היום:

Vodpod videos no longer available.